Pierwsza wizyta w poradni
PIERWSZY RAZ W PORADNI
JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO WIZYTY W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
WYJAŚNIJ DZIECKU:
- Dlaczego zostało skierowane do Poradni i co oznacza jej nazwa.
Możesz powiedzieć: „Widzę, że masz kłopoty z….(uczeniem się liter, rysowaniem, głoskowaniem, liczeniem; trudno ci się skupić podczas nauki, itp.) chcę zrozumieć skąd one się biorą, by jak najlepiej Ci pomóc. Spotkanie z psychologiem i pedagogiem w poradni ułatwi nam rozwiązanie tego problemu”. - W Poradni pracują psychologowie, pedagodzy, psychoterapeuci i logopedzi, nie ma tam lekarzy w białych fartuchach, nie trzeba przynosić kart NFZ i rozbierać się do badania,
- Jednorazowa wizyta w Poradni trwa od 1do 2 godzin.
- Dziecko najpierw spotyka się z psychologiem, a potem umawia się na badanie pedagogiczne. Możesz powiedzieć: „Pani/Pan będzie Ci zadawała różne zagadki, będziesz układać puzzle, czytać, pisać, liczyć i rysować. Zrobisz to, tak jak umiesz”.
- Ważne jest, by dziecko wiedziało, że nie będzie oceniane, nic się też nie stanie, jeśli nie odpowie na jakieś pytanie lub czegoś nie będzie umiało zrobić. Nikt go nie skrytykuje ani nie wyśmieje. Każdy ma prawo do popełniania błędów.
- Jeśli dziecko źle znosi kontakty z obcymi osobami, możesz zachęcić je do zabrania ze sobą ulubionej maskotki- zabawki. Warto zaopatrzyć się w jakieś łakocie lub coś do picia, by dziecko miało czym się zająć czekając aż rodzic skończy rozmowę z psychologiem.
- W żadnym wypadku nie strasz dziecka! Nie sugeruj, że od wyników badań zależeć będzie cała jego edukacja. Badania psychologiczno-pedagogiczne są po to, by określić mocne i słabe strony dziecka, zaplanować odpowiednie ćwiczenia, pokierować pracę samokształceniową.
- Jeśli dziecko nosi okulary, powinno koniecznie przynieść je na badania (od tego zależy miarodajność niektórych testów).
- Jeśli dziecko jest przeziębione, boli je głowa, lepiej odwołać wizytę w poradni i umówić się na inny termin.