Przejdź do treści

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji, a po uzyskaniu Twojej zgody, pliki cookies są przez nas wykorzystywane do dokonywania pomiarów i analiz korzystania ze strony internetowej. Strona wykorzystuje również pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z zewnętrznych narzędzi analitycznych.

Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce cookie.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.
Wykorzystywane w celu tworzenia statystyk i analizy ruchu w serwisie internetowym, co pomaga lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszenie struktury i zawartości serwisu internetowego (w tym zakresie wykorzystywane mogą być również pliki cookies podmiotów trzecich, tj. dostawców narzędzi wykorzystywanych w tym celu przez administratora). Te pliki wykorzystujemy, jeżeli wyrazisz na to zgodę.

Lekcje otwarte w ramach programu ,,AKTYWNA TABLICA”

31-01-2022 Oświata Zespół Szkół Samochodowych i Ogólnokształcących w Bielsku-Białej

Kontynuujemy realizację Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica” w kolejnym typie szkoły – Technikum nr 5. W ramach programu szkoła otrzymała wsparcie finansowe na zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych.

Zakupiony sprzęt jest wykorzystywany na zajęciach z zakresu automatyki i robotyki. Pierwsze lekcje otwarte z nowymi pomocami dydaktycznymi odbyły się w dniach 17 i 19 stycznia br. w klasach pierwszych na kierunkach technik automatyk i technik robotyk.

W ramach zajęć z „Podstaw robotyki” technicy robotycy mogli w łatwy i przyjazny sposób zapoznać się z zagadnieniami dotyczącymi kinematyki robotów. Podczas zajęć wykorzystano oprogramowanie „Robot studio” służące do wizualizacji rzeczywistych stanowisk zrobotyzowanych, umożliwiło to wyjaśnienie czym jest, między innymi liczba stopni swobody oraz jaki wpływ ma ona na przestrzeń roboczą. Wykonane symulacje umożliwiły także zademonstrowanie różnic pomiędzy ruchem osiowym, a kartezjańskim, jak również wizualizacje sposobu poruszania się w układzie globalnym, narzędzia czy detalu. Po zakończeniu wstępu teoretycznego, uczniowie mieli okazję przetestować nowo nabytą wiedzę na rzeczywistych robotach „Dobot Magician” posiadających interfejs przygotowany do nauki programowania. W tym celu skorzystali m. in. z funkcji „Teaching & Playback” w której mogli zapamiętywać kolejne pozycje, a następnie odtwarzać ich kolejność. Na kolejnych lekcjach uczniowie poznają język blokowy, a także skrypty stosowane w robotach przemysłowych. Połączenie przemysłowego oprogramowania firmy ABB z typowo uczelnianym rozwiązaniem ułatwia zrozumienie tak skomplikowanych zagadnień jakimi są kinematyka prosta i odwrotna. Zajęcia przeprowadził mgr inż. Artur Zawada.

Z kolei technicy automatycy na zajęciach z, ,Podstaw automatyki’’ oprócz zagadnień teoretycznych mogli w praktyczny sposób poznać narzędzia wykorzystywane w przemyśle. Mowa tutaj o sensorach. Uczniowie zapoznali się z zasadami działania podstawowych czujników wykorzystywanych w automatyce i robotyce, a następnie dzięki wykorzystaniu zestawów edukacyjnych „Lego Mindstorm EV3” samodzielnie podłączyli każdy z poznanych czujników i przetestowali ich działanie. W trakcie zająć uczniowie poznali dwa sposoby na odczyt wartości z czujników. W pierwszym przypadku wykorzystano interfejs wbudowany w kontrolery zestawów, określanych mianem „Brick”. W drugim przypadku uczniowie zapoznali się zasadami działania i odczytu wartości z czujników, w oprogramowaniu komputerowym „EV3 Classroom Lego Educational”. Oprogramowanie to pozwala na lokalne lub zdalne łączenie się z zestawem i programowanie go z poziomu komputera. Jest to o wiele wygodniejszy dla programisty sposób niż praca na interfejsie wbudowanym w kontroler „Lego Mindstorm EV3”. Na kolejnych lekcjach uczniowie będą uczyli się wykorzystywać odczyty z czujników i implementować je w programach sterujących. Zajęcia przeprowadził mgr inż. Mateusz Markiefka.
Poniżej zamieszczamy kilka zdjęć z przeprowadzonych zajęć.